היקשרות היא הצורך האנושי החזק ביותר, לכן פרידה (שהיא ההפך מחיבור) מהווה את האיום הגדול ביותר עבור המוח האנושי. חוויה של פרידה מהדמות הבטוחה מעוררת את רגשות הליבה : בהלה, מרדף ותסכול. פרידה ללילה מהווה פרידה לכל דבר ולכן הרבה פעמים אנחנו נתקלים בקשיים סביב שינה בגילאים הלא בשלים. ההתנהגות היא הסימפטום, המניע – הוא הצורך הרגשי. ככל שההיקשרות חזקה יותר ובטוחה יותר, כך ילד יוכל להרפות ברמה הרגשית וללכת לישון בקלות. הנה כמה דרכים שיוכלו להקל על הילדים שלכם ועליכם לפני שנת הלילה.

מהם ששת שורשי ההיקשרות ?

היקשרות מעמיקה בשלבים ומתפתחת משנה לשנה כאשר ישנם שישה שלבים ראשוניים שמתפתחים בשנים הראשונות לחייו של אדם. בכל שלב, בהתאם לגיל ולשלב ההתפתחותי של ילד, יש אופן מסוים שגורם לביטויי האהבה והחיבור לחלחל בצורה ישירה ללב הילד.

הכירו את ששת שורשי ההיקשרות בהתאם לגילו של הילד (השורש הראשון מתאים לשנה הראשונה בחייו של הילד, השורש השני מתייחס לשנה השנייה וכן הלאה):

  • היקשרות דרך החושים (מגע, ריח, קול)
  • היקשרות דרך דימיון
  • היקשרות דרך נאמנות
  • היקשרות דרך משמעות ושייכות
  • היקשרות דרך אהבה ואינטימיות רגשית
  • היקשרות דרך תחושת הכרה

 

למה כדאי לספק זמן של אהבה, קשר וחיבור לפני השינה?

כפי שלא נרצה שילדינו ילדו לישון רעבים ברמה התזונתית, כך לא נרצה שהם ילכו לישון רעבים ברמה הרגשית. אנחנו רוצים להשביע את תאבונם ולהגיש להם יותר קשר, חום ואהבה ממה שהם מבקשים וצריכים. ככל שילד ירגיש יותר שבע ברמה ההיקשרותית, כך הוא יחוש פחות מרדף אחר הקשר ויוכל להרפות ולישון בקלות גדולה יותר. המטרה שלנו היא לייצר מנוחה רגשית אצל הילדים שלנו בדיוק לפני הפרידה ללילה שכה משפיעה עליהם ומעוררת אותם. מענה לצרכים הרגשיים לפני השינה עשוי להקל משמעותית על ההרדמה ולהפוך אותה לקצרה יותר וקלה יותר. חשוב תמיד להחזיק בראש ובלב שלנו שהילדים שלנו לא מחפשים להאריך את משך ההרדמה, אלא הם מונעים מאינסטינקטים שנועדו להבטיח שהם יישארו לצד מבוגר אחראי בזמן המסוכן ביותר ביממה. אם נעניק להם את הביטחון הזה לפני השינה, נוכל לסייע להם להיפרד ללילה מתוך ביטחון ורוגע.

פרקטיקה בשטח :

1.היקשרות דרך החושים רלוונטית בעיקר לשנה הראשונה לחיים. לכן, נרצה לשחק המון משחקי מגע ולספק קרבה פיזית לפני השינה. אפשר לעשות "אף לאף", עיסויים, משחקי קוקו, חיבוקים עם נוכחות, משחקי ידיים ועוד. אם תינוק הולך למסגרת ומתקשה להירדם, נוכל להביא לו פריט שמזוהה עם הריח של אמא כמו חולצה למשל, משהו מבושם שמזוהה עם אמא או אבא וכו'.

2. היקשרות דרך דימיון רלוונטית בעיקר לשנה השנייה לחיים, פעוטות רוצים לשמוע כמה הם דומים לאמא ואבא, כמה היינו כמותם כשהיינו קטנים, נדגיש שהם דומים לנו ויזואלית, נוכל להביא מראה ולעבור על חלקי הפנים, להראות להם תמונות שלנו שהיינו קטנים ולהשוויץ שהם כמונו, להביא להם פריטים שלנו שילבשו על עצמם (משקפי שמש, נעליים, תיק ועוד).

3. שורש הנאמנות מתפתח בסביבות השנה השלישית לחיים. נרצה לספר להם ולהדגיש כמה שהם שלנו ואנחנו שלהם, כמה אנחנו אוחזים בהם בלב שלנו כל היום גם כשאנחנו בנפרד, נרבה בשימוש במילה "שלי" – אתה שלי, אתה הילד שלי, אתה הדבר הכי יקר לי, כמה אני מאושרת שאתה הילד שלי.

4. השורש הרביעי מתפתח בשנה הרביעית לחיים והילדים שלנו רוצים להרגיש כמה שהם חשובים ומשמעותיים לנו. נרצה לפתוח אלבום תמונות ולהראות להם תמונות שהם היו קטנים ולספר להם שהיום בו הם נולדו הוא היום הכי מאושר בחיים שלנו, להראות להם כמה צילמנו אותם והתלהבנו מכל "שטות" שהם עשו, להראות להם תמונות שהם בתוך הבטן ולספר כמה ציפינו וחיכינו להם ועוד.

5. שורש האהבה מתפתח לקראת השנה החמישית לחייהם של ילדינו. הם מתחילים להרגיש מהי אהבה באמת, נראה שהם פתאום מאוד רגישים אלינו ומביעים מחוות אהבה. נרצה לדבר איתם אהבה – להגיד להם כמה אנחנו אוהבים אותם, נדגיש שהלבבות שלנו מחוברים תמיד, שאנחנו שומרים על הלב שלהם יותר מכל, נצייר להם לבבות ונספר להם שהאהבה שלנו היא ללא תנאי וגבול. נדגיש שאנחנו אוהבים אותם גם בלילה כשאנחנו ישנים ושבחלומות אנחנו תמיד פוגשים אותם וממשיכים את החיבור גם שם.

6. תחושת הכרה היא השורש האחרון והעמוק ביותר שממשיך איתנו הלאה והוא מה שמייצג את החיבור העמוק ביותר. התחושה שאמא ואבא מכירים בי, בעולם הפנימי שלי, ברגשות שלי ובאני שלי. הילד שלנו ירצה לחלוק איתנו סודות, לשתף אותנו במחשבותיו, להתייעץ איתנו ולהציג לנו קונפליקטים והתמודדויות. עלינו לתת להם תחושה שאנחנו שם, קשובים, מכילים, לא שופטים ולא פוסלים. נרבה להגיד להם כמה אנחנו מכירים אותם (הכי טוב, יותר מכולם) ונרצה להראות להם שאנחנו יודעים אותם מבפנים. לפני השינה כדאי לפתח שיחות עמוקות במיטה בחיבור ובנוכחות מלאה, לדבר על היום שהיה, לחלוק סודות, לפתוח את הלב ולתת מרחב רגשי פתוח לילד שהוא יוכל להתבטא בו ולשפוך את אשר על ליבו.

 

 

עבודה עם ששת שורשי ההיקשרות סביב השינה יביא להקלה גדולה בפרידה ללילה. הרגישו את ילדיכם ותעניקו מענה רגשי ממוקד בהתאם לשלב והגיל של ילדיכם. כשהמענה שלכם יהיה מדויק תראו איך העיניים שלהם הופכות למוארות , תראו את ההתלהבות בפניהם ותרגישו שליבם מתמלא. מילוי מגירות הלב וסיפוק הצרכים ההיקשרותיים לפני השינה מבטיחים לנו הקלה בפרידה ללילה וסיפוק בטחון רגשי כדי שילדינו יוכלו להרפות ולישון בקלות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *